Nutri8 - Salt tablet

Nutri8 - Salt tablet

A só szükséges a szervezet só-vízháztartásának egyensúlyához. Így a fokozott verejtékezéssel járó helyzetekben megnövekedhet a szervezet só igénye.

Kiszerelés: 60db
Adagolás: 2-4 kapszula/ edzés előtt/közben/után

Bővebb leírás

Bármilyen hosszan tartó sportmunkát végzünk, a szervezetünk hőt termel, ami verejtékezéssel jár. Különösen, ha nagy hőségben sportolunk ilyenkor a szervezetünk nem csak vizet, hanem ásványi anyagot is veszít, amit pótolni kell. A víz hidratálja ugyan a szervezetet, ám önmagában ez nem elég. Nem pótolja a szervezet egyensúlyú fenntartásához szükséges alapvető sókat, ami az elektrolit egyensúly felborulásához vezethet. Így különösen nagy hangsúlyt kell fektetni az elektrolitok pótlására testmozgás közben. Ezért gyors és hatékony megoldása a só tabletta.

Mit tartalmaz?

Habár só tablettának nevezzük, nem csak sót tartalmaz. A hagyományos konyhasó ugyanis nátriumból (40%) és klórból (60%) áll, ahogyan azt a kémiai neve „nátrium-klorid” is mutatja. Ezzel szemben ezek a készítmények, káliumot és magnéziumot is tartalmaznak. Izzadás során főleg ezt a négy ásványi anyagot veszíti el a szervezetünk.

Mi a szerepük?

A nátrium és kálium közösen vesz részt a szervezet folyadékháztartásának szabályozásában. Ezen kívül nélkülözhetetlenek a megfelelő ideg- és izomműködéshez. Sok transzportfolyamat (szállítás) a nátrium segítségével történik meg, hiányában bizonyos anyagok nem tudnak eljutni a célsejtekhez. A káliumnak továbbá fontos szerepe van a megfelelő szívműködés szabályozásában is. A magnézium szintén részt vesz az izmok és idegek működésében, ezen felül egyes enzimek aktiválásában és a csontképződésben is szerepet játszik.

Mikor ajánlott az alkalmazása?

Nagy melegben végzett, intenzív fizikai aktivitás, jelentős izzadással jár. Hosszan tartó sport tevékenyesség esetén nem csak jelentős mennyiségű vizet, de elektrolitokat is veszít a szervezetünk. Az optimális teljesítmény fenntartásához elengedhetetlen a megfelelő folyadékszint és ionkoncentráció fenntartása. Ezek hiányában fizikai- és szellemi teljesítőképességünk csökkenni fog. Már 2%-os folyadékvesztés esetén is számolni kell az elvárt teljesítmény hanyatlásával. Súlyos esetben akár életveszélyes állapotba is kerülhetünk. Jelentős elektrolit vesztéssel csak extrém hosszú terhelés esetén (3-4 órát meghaladó) kell számolnunk. Az ennél rövidebb edzésekhez a szervezetünk megfelelő mennyiségű raktárral rendelkezik. Azonban ekkor is érdemes izotóniás sportitalokkal pótolni a kialakuló hiányállapotokat, a teljesítmény optimalizálásának céljából (További részletek a Folyadékfogysztás és Sportcikkben).

Milyen tünetek hívhatják fel a figyelmünket?

Az alacsony nátriumszint (hyponatraemia) gyakori jelenség állóképességi sportolók körében. Főleg azoknál, akik a fent említett extrém hosszúságú edzéseken vagy versenyeken vesznek részt. Nehéz felismerni, mert tünetei nem specifikusak. Jelentkezhet gyengeség, fáradtság, izomgörcsök, dehidratio, fejfájás és zavartság is. Itt minden, mindennel összefügg, hiszen az alacsony nátriumszint dehidratiohoz (kiszáradáshoz) vezethet, és a kettő együtt váltja ki a tüneteket. (További részletek ezzel kapcsolatban a Folyadékfogysztás és Sportcikkben olvashatóak). A kálium hiánya (hypokalaemia) szintén összefüggésbe hozható ezekkel a tünetekkel, mivel a nátriummal szorosan együttműködik a folyadékszabályozásban.

Mit várhatunk a só tablettától?

A szervezet számára megfelelő arányban pótolja az elvesztett nátriumot, klórt, káliumot és magnéziumot. Ezzel segíti a normál folyadék és elektrolit szint megtartását. Segítségével megelőzhető a dehidratio, és az alacsony elektrolit szint. Hozzájárul az izmok normál működéséhez, a teljesítmény fenntartásához, csökkenti az izomgörcsök kialakulását és segíti a szénhidrátok és a folyadékok felszívódását.

Hogyan alkalmazzuk?

Fontos a körültekintő alkalmazás, hiszen ezek az ásványi anyagok túl magas bevitel esetén is tüneteket és egészségkárosodást okozhatnak. Mindig tartsuk magunkat a dobozon feltüntetett ajánláshoz és ne fogyasszunk az ajánlottnál többet. Ha tudjuk, hogy aznap extrém hosszú időtartamú intenzív fizikai aktivitásnak leszünk kitéve (pl.: ironman triatlon verseny, nyári melegben), akkor reggel, verseny előtt és után is alkalmazhatjuk. Ezen felül verseny közbe se feledkezzünk meg a megfelelő pótlásról, aminek legjobb eszközei az izotóniás sportitalok (lásd: Folyadékfogysztás és Sportcikkben).

 

Vissza