Glutamin
Feltöltve: 2019-04-24; Megtekintve: 169

Glutamin

Mi is az a glutamin?

A glutamin a 20 darab szervezetünk fehérjéit felépítő aminosavak egyike. Általánosságban nem tartozik a 9 esszenciális aminosav közé, amelyeket a szervezetünk nem képes magától előállítani (ezért aztán külső forrásból, táplálékokból kell fedezni) de vannak olyan élethelyzetek (pl.: trauma, égési sérülés, szeptikus állapot, magas intenzitású edzés, Crohn-betegség) amikor a szervezetünk által termelt glutamin már nem elegendő, ezért hiány lép fel és külső forrásokból kell pótolni a deficitet. Az ilyen tulajdonságú aminosavakat szemiesszenciálisnak nevezzük, hiszen ezek csak bizonyos körülmények között válnak nélkülözhetetlenné, normál esetben a szervezetünk képes elengedő mennyiséget szintetizálni (készíteni) az előanyagaiból.

Mi a szerepe?

Izomzatunkat felépítő aminosavak közül az egyik legfontosabb. Szerepet játszik a szervezetben képződött ammónia detoxikációjában (méregtelenítésében). Erős intenzitású edzés hatására izmainkban ammónia keletkezik, amely többek között hozzájárul a fáradtságérzet kialakulásához. Azáltal, hogy segít elszállítani a mérgező ammóniát a májba, (ahol az lebontódik) hozzájárul az izmok regenerációjához és a szervezet egyensúlyi állapotának (homeosztázis) visszaállításához. Fontos továbbá az immunrendszer megfelelő működéséhez. Energiaforrásként funkcionál bizonyos fehérvérsejtek (limfociták) számára. Ezen kívül számos más folyamatban vesz részt előanyagként (kiindulási anyag, amely szükséges a végtermék képződéséhez). Más aminosavak, nukleotidok (DNS alkotók) és glutation (fontos antioxidáns) képződéséhez is szükséges. Nem megfelelő energia ellátottság (deficit) esetén még glükózt (szőlőcukor) is képes a szervezetünk előállítani belőle (glükoneogenezis).

Mit várhatunk tőle?

Stimulálja az anabolikus (felépítő) folyamatokat. Főként a fehérje és a glikogén szintézist, ezzel segítve az izomzat méretének és erejének növelését. Ezen kívül hozzájárul az izmok regenerációjához és az immunrendszer normál működéséhez. Nagyon hosszú edzések során a szervezetünk glutamin ellátottsága jelentősen csökkenhet, ami az izomszöveteink fokozott leépüléséhez vezethet a fent említett glükoneogenezis miatt. Persze, nem célunk, hogy a szervezetünk az izmainkat lebontva készítsen cukrot. Ezért lesz fontos a jó tápanyag ellátottság edzés előtt és a megfelelő tápanyagpótlás edzés közben és után.

Felhasznált irodalmak

  • Fritz, Péter és Ignits, Dóra és Katona, Sára (2018) Főbb aminosavak szerepe a sporttáplálkozásban = The role of major amino acids in sports nutrition. recreation, 8 (1). pp. 10-12. ISSN 2064-4981Michael
  • Gleeson, Dosing and Efficacy of Glutamine Supplementation in Human Exercise and Sport Training, The Journal of Nutrition, Volume 138, Issue 10, October 2008, Pages 2045S–2049S, https://doi.org/10.1093/jn/138.10.2045S
  • A táplálkozástudomány alapjai, Szerk.: Prof. Dr. Figler Mária (2012) Pécsi Tudományegyetem