Nutri 8 - Ca+Mg+Zn

Nutri 8 - Ca+Mg+Zn

Komplex, teljes körű ásványi anyag készítmény, melyek fogyasztása ajánlott mindazoknak, akik szeretnék megőrizni egészséges megjelenésüket és fontosnak tartják csontjaik épségének megőrzését.

Kiszerelés: 60db/30db

Adagolás: 1 tabletta / nap

Bővebb leírás

Ahogyan a termék neve is mutatja, a fő összetevői a kalcium, cink és a magnézium. Ezek mindhárman az ásványi anyagok csoportjába tartoznak. Testünk 4-5 %-át építik fel. Legnagyobb mennyiségben a kalcium található meg a szervezetben (az összes ásványi anyag kb. 50%-át teszi ki), utána a foszfor (25%) és a maradékon osztozik a többi (pl.: magnézium, nátrium, vas, cink, réz és még sorolhatnánk). Csoportosíthatjuk őket makroelemekre és mikroelemekre vagy nyomelemekre. Ez attól függ, hogy milyen mennyiségben találhatóak meg a testünkben. A makroelemek nagyobb, míg a mikroelemek kisebb részét adják a testtömegünknek. Habár energiát nem szolgáltatnak a számunkra, számos életfolyamathoz nélkülözhetetlenek ezek az anyagok. Szervezetünk nem képes szintetizálni őket ezért mindenképpen külső forrásból (táplálékokkal) kell gondoskodnunk a bevitelről. Tekintsük meg külön-külön, hogy melyik anyag miért fontos a szervezetünk számára.

 

A kalcium talán az egyik legismertebb ásványi anyag. Nem véletlen, hiszen ahogyan azt már említettem, ez található meg legnagyobb mennyiségben a testünkben. A szervezet kalcium tartalmának 99%-a csontokban és a fogakban van. Kalcium-foszfát formájában ezt nevezzük a csontok szervetlen komponensének, amely azok keménységéért és szilárdságáért lesz felelős. Annak ellenére, hogy az összes kalcium csupán 1%-a van jelen a vérben és a szövetekben, számos szerepe van. Részt vesz a sejtfolyamatok szabályozásában a jelátviteli mechanizmusokon keresztül. Szükséges a sejtmembránok felépítéséhez és bizonyos enzimek működéséhez. Továbbá nélkülözhetetlen az izomösszehúzódáshoz és a véralvadáshoz is. Sőt, még a vérnyomás szabályozásában is szerepet játszik. Felszívódását és hasznosulását több tényező befolyásolja: segíti a D-vitamin, a laktóz (tejcukor) és a megfelelő fehérjeellátottság. Azonban rontja a túlzott mennyiségű fehérje bevitel, a túlzott rostbevitel és oxálsav (sóska) vagy fitinsav (gabonafélék) jelenléte. Ezen kívül több hormon is szabályozza a kalcium felszívódását és beépülését a csontokba (parathormon, kalcitonin, ösztrogén). Kiválasztása széklet, vizelet és izzadtság útján történik. Ennek mennyisége életkoronként eltérő. A csontnövekdés időszakában alacsony, míg a menopauzát követően fokozott. Fontos megjegyezni, hogy a nagy mennyiségű koffein, nátrium és fehérje fogyasztás is kalcium ürítő hatást eredményez. Hiányában izomgörcsök és csontritkulás alakulhat ki. Fontos megjegyezni, hogy a túlzott bevitele is káros lehet. Hasi panaszokat, szívritmus zavart és a lágy szövetek kalcifikálódását (meszesedését) eredményezheti. Napi szükséglete felnőttek számára kb. 1000mg, amely sportolás során növekedhet (hiszen magával az izzadással is veszítünk belőle). Legjobb természetes forrása a tej- és tejtermékek, de nagy mennyiségű kalciumhoz juthatunk az ivóvízből (keménységétől függően) és bizonyos ásványvizekből is.

 

A magnézium a legkisebb mennyiségben megtalálható makroelem az emberi szervezetben. Az összes mennyiség kb. fele a csontokban, míg a másik fele az izmokban és a lágy szövetekben található meg. Fontos szerepet játszik az idegrendszer és az izmok megfelelő működésében és a csontok felépítésében. Több enzim működéséhez is szükséges (ezáltal részt vesz a fehérjeszintézisben és a makrotápanyagok anyagcseréjében).  Számos különböző élelmiszerben megtalálható (pl.: hüvelyesek, zöldségfélék, gabonafélék). Stressz és intenzív fizikai aktivitás hatására fokozódik a kiürülése. Felnőttek számára a szükséges napi beviteli érték kb. 600mg. Hiányában izomgörcsök, szívritmuszavar, gyengeség és hangulatingazodás jelentkezhet. Ahogyan a kalcium, úgy a magnézium is túladagolható. A túlzott bevitel hányingerrel, hányással, alacsony vérnyomással és szívritmuszavarral jelentkezhet (súlyos túladagolása akár szívmegálláshoz is vezethet).

 

A cink a mikroelemek (nyomelemek) csoportjába tartozik. Igen csekély mennyiségben található meg az emberi szervezetben. Az izmokban, csontokban, májban, vesében, férfi nemi mirigyekben, hajban, szemben és a bőrben található meg. Alkotó része az inzulinnak és számos enzimnek is. Részt vesz a fehérje-, zsír-, szénhidrát- és nukleinsav anyagcserében. Stimulálja az immunrendszer működését. Legjobb forrása a magas fehérje tartalmú ételek között keresendő (pl.: hús, máj, tojás, hüvelyesek). Az állati eredetű élelmiszerekből jobban képes felszívódni, mint a növényiekből. A napi szükséges beviteli érték felnőttek részére kb. 10 mg. Hiányában csökken a fertőzésekkel szembeni ellenállóképesség és a bőrön ekcémák alakulhatnak ki. A haj és a köröm is eltérhet az egészségestől. Elhúzódó sebgyógyulás, csökkent ízérzés és étvágy is megjelenhet. Gyermekeknél a növekedés elmaradását eredményezheti. Túladagolása általános rosszullétet, súlyos esetben rézhiányt okozhat.

 

Alkalmazása javasolt intenzív fizikai aktivitás esetén, a feltűntetett beviteli mennyiségnek megfelelően.

Vissza